فصد خون غرب تهران
سئو
برزگران/a>
تبلیغات
طراحی سایت
خشکشویی
تاریخ امروزدوشنبه , ۲۶ آذر ۱۴۰۳

نحوه‌ی استفاده از گوگل آنالیتی در وردپرس

نحوه‌ی استفاده از گوگل آنالیتیکس در وردپرس

موفقیت هر سایت زمانی حاصل می‌شود که بتواند مخاطبین واقعی‌اش را جذب کند و محتوای مناسبی برای آن‌ها به نمایش بگذارد؛ اما برای انجام چنین کاری به اطلاعات مهمی احتیاج خواهید داشت؛ اطلاعاتی مانند اینکه چه کسانی از وب‌سایتتان بازدید می‌کنند و هرکدام چه‌کارهایی در آنجا انجام می‌دهند. به دست آوردن این اطلاعات نیز از طریق گوگل آنالیتیکس (google analytics) امکان‌پذیر است این اطلاعات هم‌چنین برای انتخاب استراتژی‌های مختلف بازاریابی محتوا به شما کمک زیادی می‌کند. درواقع این ابزار رایگان گوگل تمام اطلاعات جزئی درباره‌ی ترافیک وب‌سایت و رفتار بازدیدکنندگان را در اختیارتان قرار می‌دهد و از همه مهم‌تر اینکه به‌کارگیری این ابزار گوگل با سایت وردپرس کاری آسان و راحت است.

چرا سایتتان به آنالیز احتیاج دارد؟

چه بخواهید از ورد پرس برای ساخت یک وبلاگ شخصی استفاده کنید و چه بخواهید آن را برای ساخت سایتی تجاری برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ به کار بگیرید. مطمئناً مهم‌ترین هدفتان در تمام مثال‌های گفته‌شده بالا بردن ترافیک سایتتان است.

محتوای مناسب می‌تواند کاربران زیادی را برای خواندن مطالب به سایتتان بکشاند و بازدیدکنندگان معمولی را به خوانندگان دائمی، سپس به مشتریان دائمی و درنهایت به کاربران دائمی  تبدیل کند.

روش‌های مختلفی برای بازاریابی محتوا وجود دارد که می‌توانید برای افزایش ترافیک سایتتان امتحان کنید. می‌توانید از خبرنامه‌های ایمیلی استفاده کنید، روی سئوی سایت کارکنید و یا صفحات سایتتان را برای نمایش در موبایل ریسپانسیو (responsive) کنید.


مقاله مرتبط: آموزش Google Analytics به زبان ساده


اما حتی اگر تمام این روش‌ها را هم امتحان کنید، بدون اطلاعات آنالیز شده تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام روش موفق بوده کار سختی خواهد بود.

برای اینکه بتوانید نظارت بیشتری بر رفتار بازدیدکنندگان سایت که درنهایت شکل‌دهنده‌ی   مسیر سایت تجاری یا شخصی‌تان هستند داشته باشید می‌توانید از ابزارها و پلاگین‌های مختلفی مانند Kissmetrics و SE که به‌طور رایگان برای کاربران سایت‌های وردپرس تهیه‌شده استفاده کنید و جنبه‌های مختلف بهره‌وری سایتتان را بسنجید.

اما گوگل آنالیتیکس امکانات تمام این ابزارها را یکجا در خودش دارد و علاوه بر این امکانات، گزارش‌هایی جامع، رایگان و کاملاً سفارشی از میزان بهره‌وری سایت، در اختیارتان قرار می‌دهد.

اما گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیز یا گوگل آنالیتیکس یک ابزار آنالیزی رایگان از گوگل، قوی‌ترین و پرطرفدارترین موتور جستجوی جهانی است که داور اصلی رتبه‌بندی وب‌سایت‌هاست.

به‌محض اینکه حساب (account) گوگل آنالیتیکس خود را فعال و کدهای آن را به صفحات وب‌سایتتان اضافه کنید، گوگل آنالیز می‌تواند اطلاعات تمام بازدیدکنندگان سایت را با توجه به پارامترهایی که شما تعیین کرده‌اید، ثبت کند.

درواقع گوگل آنالیتیکس داده‌های زیر را دنبال می‌کند:

چه کسانی از سایتتان بازدید می‌کنند

گوگل آنالیتیکس می‌تواند تمام اطلاعات جزئی از بازدیدکنندگان سایت را در اختیارتان بگذارد. اطلاعاتی مانند مکان و زبان آن‌ها، مرور گری که استفاده می‌کنند، نحوه‌ی ورود به سایت یعنی اینکه از طریق تبلیغ‌ها یا از طریق جستجوی گوگل به سایتتان هدایت‌شده‌اند و حتی اطلاعاتی درباره‌ی اینکه کامپیوتر آن‌ها از برنامه‌های مختلف مانند ادوبی فلش پلیر پشتیبانی می‌کند یا خیر هم در اختیارتان قرار می‌دهد.

 رفتار بازدیدکنندگان سایت

گوگل آنالیتیکس اطلاعاتی درباره‌ی اینکه بازدیدکنندگان به چه صفحاتی دسترسی دارند در اختیارتان قرا می‌دهد و هم‌چنین مشخص می‌کند که این افراد چه مدت‌زمانی را در سایت شما سپری می‌کنند و بر روی چه لینک‌هایی کلیک می‌کنند. آنالیتیکس هم‌چنین به شما اجازه می‌دهد که نرخ پرش (bounce rate) سایتتان را هم مشاهده کنید؛ نرخ پرش درصد افرادی است که برای اولین بار به یک سایت مراجعه می‌کنند و بعد از بستن صفحه‌ی سایت، برای بار دیگر به آن مراجعه نخواهند کرد.

بازدیدکنندگان چگونه با سایتتان ارتباط برقرار می‌کنند

درواقع گوگل آنالیتیکس می‌تواند تشخیص دهد کاربران به چه بخش‌هایی از سایتتان واکنش نشان می‌دهند و به چه فراخوانی‌هایی پاسخ می‌دهند. کارهایی مثل کلیک روی یک دکمه یا ثبت آدرس ایمیل جزء این موارد محسوب می‌شود.

ساعت‌هایی که بازدیدکنندگان به سایت مراجعه می‌کنند

از دیگر امکانات این ابزار کاربردی گوگل، نمایش ساعت‌های پیک ترافیک در سایت است. آگاهی از محدوده زمانی یا ساعت‌هایی که بیشترین مراجعه بازدیدکنندگان در آن صورت می‌گیرد به صاحبان سایت‌ها این امکان را می‌دهد تا تصمیم بگیرند محتوا را در چه ساعت‌هایی به اشتراک بگذارند یا مطالبی را برای اشتراک در دیگر محدوده‌های زمانی تنظیم کنند تا در آن زمان‌ها هم به ترافیک بالاتر دست پیدا کنند.

سایت‌هایی که بازدیدکنندگان از آن‌ها به سایت شما می‌آیند

گوگل آنالیتیکس می‌تواند تمام منبع ترافیکی مانند موتورهای جستجو، لینک‌های ارجاع دهنده از سایت‌های دیگر یا لینک‌های مستقیم را به شما نمایش دهند. این اطلاعات به شما امکان می‌دهد تا بتوانید تصمیم درستی درباره‌ی  سایتی که می‌خواهید در آن تبلیغ کنید بگیرید همچنین بتوانید از بین گزینه‌های مختلف، شبکه‌های اجتماعی مناسبی را برای شناخته شدن برندتان انتخاب کنید و از اینفلوئنسر (influencer) های مناسبی برای بازاریابی استفاده کنید.


مقاله مرتبط: پنج نکته مهم سئو که می‌توانید از Google Analytics بیاموزید


در کنار تمام این معیارهای استاندارد، گوگل آنالیتیکس امکانات دیگری برای تجارت الکترونیک و کمپین‌های تبلیغاتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. نصب گوگل آنالیتیکس برای سایت‌های وردپرس سریع و رایگان است و این کار برای هر کاربری با هر سطح مهارتی آسان است.

نحوه‌ی نصب گوگل آنالیتیکس در وردپرس

برای شروع کار با این ابزار رایگان گوگل، به یک حساب جی میل احتیاج دارید. اگر هنوز از کاربران جی میل نیستید بهتر است قبل از نصب گوگل آنالیتیکس، حساب کاربری‌تان را در جی میل بسازید و بعدازآن گوگل آنالیتیکس را از لیست سرویس‌های گوگل، در حساب کاربری‌تان انتخاب کنید.

برای اینکه بتوانید گوگل آنالیتیکس را برای سایت موردنظرتان نصب کنید، در صفحه‌ی setup گزینه‌ی website را انتخاب کنید و در قسمت پایین property نام سایت و URL آن را وارد کنید. با واردکردن این نام به گوگل می‌گویید داده‌های چه سایتی را آنالیز کند.

حالا باید روی دکمه‌ی Get Tracking ID کلیک کنید تا گوگل یک کد منحصربه‌فرد برایتان ایجاد کند. این کد را می‌توانید به هر صفحه‌ای از سایت که می‌خواهید داده‌های آن آنالیز شوند اضافه کنید. این کد را کپی کنید تا بتوانید از آن در سایتتان استفاده کنید. به‌محض نصب گوگل آنالیتیکس این کد به گوگل امکان می‌دهد تا داده‌های این صفحات را موردبررسی قرار دهد.

 اضافه کردن کد Tracking ID به وب‌سایت

فرقی ندارد که یک فرد آماتور باشید که تجربه‌ی چندانی از کار با سایت نداشته باشد یا فردی باتجربه باشید که برنامه‌نویسی برایش کار آسانی است، درهرصورت راهی وجود دارد که بتوانید این کد را به سایتتان اضافه کنید.

 از پلاگین استفاده کنید

برای کاربران جدید یا هرکسی که طرفدار راحتی است، انواع مختلفی از پلاگین‌ها مثل Google Analytics+ و MonsterInsights منتشرشده تا بتوانید از امکانات گوگل آنالیتیکس به‌راحتی استفاده کنید. تمام آن‌ها هم در دایرکتوری پلاگین‌های سایت وردپرس موجود هستند. با نصب این پلاگین می‌توانید کارهای مختلف مثل تنظیم Tracking ID و تغییر تنظیمات را به‌طور مستقیم از طریق خود پلاگین انجام دهید.

برای نصب آن لازم است، پلاگین گوگل آنالیتیکس برای ورد پرس را در سایت موردنظرتان نصب کنید و سپس به‌حساب (account) گوگل آنالیتیکس تان متصل شوید تا مراحل نصب را به اتمام برسانید. Tracking ID را که کپی کرده بودید در پلاگین پیست (paste) کنید و چند ساعت منتظر بمانید تا گوگل کارش را شروع کند. سپس داده‌های آنالیزی از صفحات مختلف سایت به داشبورد گوگل آنالیتیکس تان ارسال می‌شود.

 تنظیم Tracking ID به‌صورت دستی

اگر راحت‌ترید که با کد و فایل‌های سایتتان کار کنید، می‌توانید Tracking ID را در فایل functions.php سایت و فولدر wp-content پیست (paste) کنید.

وقتی Tracking ID در آنجا نصب شد به تمام صفحات متصل می‌شود و گوگل می‌تواند اطلاعات موردنیازش را از تمام سایت را جمع‌آوری کند.

بعدازاینکه Tracking ID فعال شد تمام داده‌های جمع‌آوری‌شده از سایتتان در داشبورد گوگل آنالیتیکس قابل‌مشاهده است. به‌راحتی می‌تواند در تب‌های مختلف، اطلاعاتی که می‌خواهید را به دست بیاورید یا با رفتن به بخش Advanced options معیارهای جدیدی برای کسب اطلاعات دیگر تعیین کنید.

بنابراین اگر دنبال خوانندگان مطلب برای وبلاگتان می‌گردید یا به دنبال مشتری برای فروشگاهتان هستید و یا اگر می‌خواهید برندتان در تمام دنیا شناخته شود، گوگل آنالیتیکس یک ابزار رایگان، توانمند و انعطاف‌پذیر برای بازاریابی برایتان خواهد بود.

منبعBLUEHOST.COM
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *