بازار ناب در حوزه دیزاین، سه نکته برای انتخاب صحیح یک تخصص
اغلب طراحان میدانند که باید در یک حوزه تخصص داشته باشند اما نمیدانند چه چیزی را انتخاب کنند. در واقع مسئله اینجاست که آنها میدانند باید یک بازار ناب (niche) از گستره حوزه دیزاین را تعیین کرده و کاوش کنند اما نمیتوانند برای تمرکز و پیشرفت در این زمینه خاص، بقیه موارد را کنار بگذارند.
انتخاب بازار ناب در حوزه دیزاین به این معنی است که مشتریان ایدهآل خود را بشناسید و هر کاری لازم است برای جذب آنها انجام دهید. این کار لزوماً به معنی حذف بقیه موارد نیست، مجبور نیستید کارهای دیگر را کنار بگذارید. مطمئناً پروژهها، سفارش شرکتها و فرصتهای دیگر ادامه خواهند داشت و شما حق انتخاب پذیرش یا رد کردن آنها بر اساس اهدافتان را دارید.در واقع با انتخاب یک حوزه تخصصی، نیازی به رد کردن پروژههای دیگر نیست. این انتخاب به این معنا است که باید بیشتر انرژی و زمان با ارزشتان را برای بازاریابی در یک زمینه مشخص صرف کنید.
چطور یک بازار ناب انتخاب کنیم
پیشنهاد متداول این است که بر حوزه مورد علاقهتان متمرکز شوید اما موارد مهمتری هم وجود دارند.
۱. تجربه
تجربه داشتن به مشتریان ثابت میکند که تا چه حد در این بازار خاص کار کردهاید و آن را درک میکنید. چه تعداد نمونه کار دارید یا مشتریان شما چه کسانی بودهاند؟
۲. ارتباطات
این مورد، زمان شروع مذاکره با افراد جدید را کاهش میدهد. در حال حاضر چه کسانی را میشناسید و با چه افرادی در ارتباط هستید؟
۳. دسترسی
منابعی وجود دارند که دسترسی شما به مخاطبین را آسانتر کرده و موجب صرفهجویی در زمان و انرژیتان میشوند. آیا چنین منابعی را در اختیار دارید؟
زمانی که سعی دارید توجه مشتریان ایدهآلتان را جلب کنید، تقریباً همیشه تجربه، ارتباطات و دسترسی، ارزش بیشتری نسبت به علاقهمندی خواهند داشت. داشتن دو مورد از موارد بالا، خوب و داشتن هر سه مورد ایدهآل محسوب میشود؛ اما اگر قرار است فقط یک مورد را داشته باشید، دسترسی، مهمترین است.
دسترسی به بازار تا چه حد برایتان آسان است؟ آیا بازار مورد نظرتان اتحادیه یا انجمنی دارد؟ آیا رویداد به خصوصی وجود دارد که بتوانید در آن حضور داشته باشید؟ آیا راهنمایی در مورد اعضا یا نمایشگاههای این حوزه وجود دارد؟
آیا بازار ناب منتخب شما قابلیت رشد دارد؟
بعد از انتخاب بازار ناب نیاز است که از پایداری آن مطمئن شوید. برای پاسخ به این پرسش باید به میان مردم بروید و با آنها صحبت کنید. پاسخ چنین پرسش مهمی را نمیتوان با جستجو در اینترنت پیدا کرد.
اگر بازاری که انتخاب کردهاید بیثبات باشد احتمالاً خیلی زود متوجه میشوید اما اگر قابلیت رشد داشته باشد ممکن است فهمیدن آن کمی طول بکشد. اگر افراد به طور صریح و قطعی به خدمات شما پاسخ منفی دهند و اعلام کنند که نیازی به آن ندارند، به احتمال زیاد این فرصتی نیست که به دنبال آن میگردید؛ اما اگر با سکوت مواجه شدید به این معنی است که باید صبر داشته باشید و ادامه دهید. به یاد داشته باشید که سکوت، جواب منفی نیست.
و در آخر، شما برای انتخاب بازار ناب خود باید یک عامل مهم دیگر را نیز در نظر بگیرید: صبر.
شناخته شدن خدمات شما نیاز به زمان دارد، فرصت کافی برای واکنش نشان دادن بازار به خدمات جدیدتان را در نظر بگیرید و زود دست از تلاش بر ندارید.
منبع: ۱۰۰۱boom.com
دیدگاهتان را بنویسید