فصد خون غرب تهران
سئو
برزگران/a>
تبلیغات
طراحی سایت
خشکشویی
تاریخ امروزدوشنبه , ۲۶ آذر ۱۴۰۳

خلق هارمونی در طراحی گرافیک

در بسیاری از وجوه زندگی نوعی بی نظمی‌ وجود دارد. ما هرگز نمی‌دانیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است و حتی بهترین و دقیق‌ترین برنامه ریزی‌ها هم ممکن است به دلیل یک اتفاق غیرقابل پیش‌بینی و ناگهانی اجرایی نشود. اما در میان همه این اتفاقات وجود‌ هارمونی یک حقیقت زیبا و لذت‌بخش است.‌ هارمونی چیست؟ صلح، تعادل، یکپارچگی و بالاتر از همه اینها هماهنگی بین اجزا، به‌ هارمونی تعبیر می‌شود.

در بازار طراحی گرافیک کار شما باید همیشه دارای حس‌ هارمونی باشد. توجه به این موضوع که وجود‌ هارمونی بصری به مفهوم ایجاد “زیبایی از پیش تعریف شده” نیست، بسیار اهمیت دارد. همان طور که در بالا گفته شد،‌ هارمونی به مفهوم هماهنگی بین اجزا نیز هست. اگر قرار است یک اثر هنری تنش و پریشانی را به تصویر بکشد، این مفاهیم می‌تواند از طریق اجزا و عناصری که هماهنگ هستند انتقال یابد. در طراحی،‌ هارمونی بصری از طریق تکرار، بازتاب و انعکاس بصری و منابع موضوعی به دست آید.

تکرار

تکرار توجه ما را به خود جلب می‌کند زیرا پدیده‌ای است که به طور طبیعی به ندرت رخ می‌دهد. این کار روی همان چیزی که در حال تکرار است تاکید دارد. به طور دقیق‌تر، در واقع در این حالت مغز یک استراحت و مکث فرضی روی عنصر تکرارشونده دارد زیرا عنصر را تشخیص داده و می‌تواند پیام را به طور کامل دریافت کند.

تکرار یک ابزار عالی برای ایجاد‌ هارمونی در طراحی است. این کار توجه را به عناصر خاصی معطوف می‌کند و به مغز اجازه می‌دهد تا در آسایش طراحی شما را به عنوان یک کل درک کند نه اینکه درگیر عناصر از هم گسیخته شود. این تکرار می تواند در تکرار یک عکس یا آیکن باشد، یا تکرار در حاشیه و یا تکرار در چیدمان طراحی باشد. در تصویر بالا مجموعه کتاب‌هایی است که به تازگی توسط پنتاگرام منتشر شده است. همان طور که مشاهده می‌کنید ابعاد حاشیه و لوگوی پنگوئن در یک محل مشخص در تمامی آنها تکرار شده است.

بازتاب بصری

زمانی که شما از عناصر اصلی طراحی مانند رنگ، تایپوگرافی و شکل (استایل) استفاده می‌کنید و راهی برای اتصال یکپارچه آنها می‌یابید، بازتاب بصری را به طراحی خود آورده‌اید. بازتاب یا اکوی بصری یک پیام یکپارچه و چشم‌نواز خلق می‌کند. شما می‌توانید یک پالت رنگ خلق کنید. به این صورت که نقطه کانونی تصویر را پیدا کنید و رنگ‌های اصلی را از آن خارج کنید. سپس با یک استراتژی انعکاسی از این رنگ‌ها را در طراحی خود ایجاد کنید. این رنگ می‌تواند مربوط به تایپوگرافی، زمینه و یا حاشیه باشد. در هر حال همواره راهی وجود دارد که می‌توان با طرح رنگی شما یک الگو خلق کرد. فارغ از اینکه چه طرحی خلق کرده‌اید، این قسمت از کار شما حالا برای خود هویت جداگانه‌ای دارد.

بنابراین به آنچه می‌خواهید با استفاده از طرح خود انتقال دهید خوب فکر کنید. زمانی که دریافتید قرار است چه پیامی‌ منتقل کنید، می‌توانید آن را با استفاده از شکل و استایل طراحی تقویت و برجسته کنید. می‌توانید با انتخاب یک تایپ‌فیس درست و محتوای مناسب و کاربرد آنها در یک طراحی مکمل به خوبی پیام خود را در طراحی بگنجانید.

منابع موضوعی

شما می‌توانید از منابع موضوعی برای تزریق‌ هارمونی در طراحی خود بهره بگیرید. در واقع منابع موضوعی نوعی برقراری ارتباط بین موضوع و طراحی است. این روش را شاید بتوان نسخه کامل‌تری از بازتاب بصری که ایده‌های واقعی‌تری را عرضه می‌کند، به حساب آورد. این منابع دربردارنده همه چیز از ایده‌ها و نمادهای مربوط به موضوع کار شما تا پالت رنگ، تایپوگرافی و یا حتی ماد‌ه‌ای که می‌خواهید در طراحی استفاده یا روی آن کار کنید، هستند.

برای مثال شما می‌خواهید یک کارت دعوت عروسی بسیار شیک طراحی کنید. شما باید پالت رنگی انتخاب کنید که با رنگ‌های عروس و داماد هماهنگ باشد. می‌توانید این هماهنگی را در تایپوگرافی، حاشیه‌های کارت دعوت و یا استفاده از یک زمینه پرگل روی کارت انعکاس دهید. سپس از تایپ‌فیسی استفاده می‌کنید که جدیت و در عین حال عاشقانه بودن مراسم را انتقال دهید. البته کاغذی که دعوت نامه روی آن چاپ می‌شود نیز در ایجاد‌ هارمونی اهمیت زیادی دارد. طراح گرافیکی که همه این مراحل را به دقت در طراحی خود پیاده می‌کند در واقع از منابع موضوعی در ایجاد‌ هارمونی استفاده کرده است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *