بهکارگیری قانون هشتاد بیست برای بهبود بازاریابی ایمیلی
احتمالاً نام قانون هشتاد بیست یا قانون پارتو قبلاً به گوشتان خورده باشد؛ اما آیا میدانید این قانون چیست و چه کاربردهایی برایتان میتواند داشته باشد؟
این قانون درواقع نام سادهشدهی برای قانون پارتو (pareto) یا قانون فاکتور اسپارسیتی (factor sparsity) است.
این قانون بر پایهی یک اصل جالب اقتصادی بناشده و نحوهی استفاده از آن در بازاریابی به این صورت است که ۸۰ درصد از فروش از ۲۰ درصد از مشتریان به دست میآید و یا ۸۰ درصد از موفقیتهای بهدستآمده در کارها با ۲۰ درصد از تلاش حاصلشده است.
تاثیر قانون هشتاد بیست در ایمیل مارکتینگ
باکمی دقت حتماً متوجه آن خواهید شد؛ میتوانید بهجای ایجاد فهرستی از استراتژیهای اشتباه، روی استراتژیهای درست تمرکز کنید و از آنها برای بهبود روند بازاریابی ایمیلیتان استفاده کنید.
انبوه مخاطبان را فراموش کنید: تعدادی مخاطب دائمی برای خود دستوپا کنید
الکساندر لوئیس، فریلنسر و محتوا نویس حوزهی تجاری میگوید: «هیچکس ایمیلی را که شامل تمام مخاطبین و محصول یا سرویسی که برای تمام افراد باشد را نمیپسندد.» و «هنوز کسبوکارهای زیادی هستند که بهجای برگزیدن تعدادی مخاطبین خاص، تلاش میکنند همهی آنها را جذب کنند؛ اما شما چنین اشتباهی نکنید.»
بهجای اینکه برای دستهی گستردهای از مخاطبان ایمیل ارسال کنید و آنها هم بهراحتی آن را نادیده بگیرند، دستههای خاصی از آنها را برای ارسال ایمیل انتخاب کنید که خواندن پیامهایتان برایشان جالب و هیجانانگیز باشد؛ اما برای دستیابی به این موضوع باید ارسال خبرنامهها و تبلیغات ایمیلیتان را هدفمندتر کنید و این پیامها را برای افراد باشخصیتهای مختلف متمایز کنید.
همچنین در مورد موضوعاتی صحبت کنید که طرفدارانتان را هیجانزده میکند. طرفداران کم و راضی، بهتر از فالوئرهای زیاد، ولی ناراضی و کسل است.
شاید با این کار نرخ تعداد اعضای خبرنامهتان کاهش پیدا کند؛ اما افزایش تعدادی از بین همان افراد که روی ایمیلهایتان کلیک میکنند و وارد سایت میشوند، شگفتزدهتان خواهد کرد.
وقتیکه مردم برای دریافت و خواندن محتوای ایمیلتان بهاندازهی دریافت ایمیلی از طرف دوستشان هیجانزده شدند، میفهمید که در این کار موفق شدهاید.
پیشنهاد خاصی، مخصوص اعضای خبرنامهتان ارائه دهید
وقتی تبلیغ جدیدی منتشر میکنید که اعضای جدیدی برای خبرنامهتان جذب کنید، با دقت، به نوع افرادی که از طریق این تبلیغها به خبرنامهتان ملحق میشوند فکر کنید. اگر افرادی میخواهید که مشتاق برقراری ارتباط با محتوای شما باشند، محتوای منحصر به آنها را ارائه دهید. اگر افرادی میخواهید که به یک منبع خاص نیاز دارند، به آنها دانلود رایگان پیشنهاد دهید. از چیزی که میخواهید به آنها ارائه دهید در مقابل کاری که میخواهید انجام دهند و یا روشی که میخواهید با کسبوکارتان ارتباط برقرار کنند مطمئن شوید و سپس تبلیغاتتان را انجام دهید.
یکی از بهترین مثالها خبرنامهی MF Insider است که ماری فرلئو (Marie Forleo) از آن استفاده کرده است. برخلاف بقیهی خبرنامهها او هیچوقت برای ثبت ایمیلهای جدید دانلود رایگان ارائه نمیدهد. کار هوشمندانهای که ماری انجام داده، ارائه محتوای کامل سایت فقط به افرادی است که ایمیلشان را ثبت کردهاند.
افرادی که بدون ثبت ایمیل و بهطور رایگان، ویدیوهای او را تماشا میکنند، پادکستهای او گوش میدهند یا شبکههای اجتماعی او را دنبال میکنند نمیتوانند به تمام محتوایی که منتشر میکند دسترسی داشته باشند.
با ثبت مراحل کارتان، ایمیلهای بیشتری برای خبرنامهتان جذب کنید
در هر کاری که باشید احتمالاً هرروز محتوای جدیدی را به اشتراک میگذارید. ممکن است ایدههای جدید طراحی را در پین ترست به منتشر کنید، در نشریات آنلاین مقاله بنویسید، دستور پخت غذاهای مختلف را به اشتراک بگذارید یا کیکهای مختلف بپزید و تصاویر و دستوراتشان را به اشتراک بگذارید و… . تمام این کارها قابلیت این را دارند که بهعنوان محتوای جذاب برای مشترکین خبرنامهی ایمیلیتان ارسال شوند.
فرض میکنیم که تمام هفته را صرف ساخت کوزههای سفالی کردید و در انتهای هفته میخواهید تصاویر آنها را در فروشگاه آنلاینتان برای فروش به اشتراک بگذارید؛ اما چرا میخواهید فقط نتیجهی کارتان را به کاربرانتان نمایش دهید؟
میتوانید از مراحل کارتان ویدیو تهیه کنید و آنها را به ترتیب، بهعنوان پشتصحنهی کار، به نمایش بگذارید این کار علاوه بر اینکه برایشان بسیار جالب خواهد بود، احساس بهتری نسبت به محصولاتتان به آنها میدهد و مخاطبین را برای مشاهدهی نتیجهی کار مشتاق میکند.
اگر نگران زمان صرف شده برای این کار هستید، باید بگوییم که صرف زمان برای ثبت مراحل کارتان، نهتنها وقتگیر و اضافی نیست بلکه بسیار سودمند و مفید خواهد بود.
این روش تقریباً برای هر کسبوکاری قابلاستفاده است. درواقع مهم نیست که موضوع کاریتان چه بوده است، سعی کنید روش مناسبی برای اشتراک مراحل کار و ارائه محتوای مناسب به مشترکین خبرنامه انتخاب کنید.
لازم نیست ساعتها جلوی کامپیوتر بنشینید تا بتوانید بازاریابی ایمیلیتان را بهبود بخشید. فقط کافی است از زاویهی دیگری به موضوع نگاه کنید تا راهحل آن را پیدا کنید. به کاری که الآن در حال انجام آن هستید فکر کنید و دقیقه مشخص کنید که با بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ به چه چیزی میخواهید دست پیدا کنید؟
از روند کاری روزانهتان برای ارتباط با اعضای خبرنامه، با روشی بهتر و اختصاصیتر استفاده کنید تا از نتیجهی بهدستآمده در بهبود روند بازاریابی ایمیلیتان کاملاً شگفتزده شوید.
دیدگاهتان را بنویسید